מן העיתונות

פטיפון לקול דבר

5/20/2009 נענע 10 מדיה

הפצת סינגל היא אחד מהשלבים המסורבלים ביותר של תהליך שיווק האמן - המעטפות, האריזות, הויכוחים עם ועדת הפלייליסט, והעדכון של רשימות תפוצת אנשי התעשייה. מיזם חדש שואף לשנות את התמונה ולהנעים זמירות במקום היח"צן

בעולם מרובה כלי תקשורת, ועוד יותר מכך - תזזיתי ועמוס אמנים המייחלים להצלחה, ייתכן מצב בו אמן יוציא סינגל שעוד באותו היום יהפוך ללא רלוונטי. בשיטת ההפצה הישנה, היה אותו סינגל יורד ודאי לטמיון. כמו גם אם נעשתה טעות דפוס, מסטרינג בעייתי או פרטים שהוא החסיר מהקרדיטים.

לכל אלו מתווספות עלות הההפצה והייצור (פלסטיק, הדפסה, גרפיקה, שילוח ודיוור) של סינגלים, וכמובן ההפצה עצמה, אחד מהשלבים המסורבלים ביותר של תהליך שיווק האמן - המעטפות שמפוזרות ברחבי המשרד, בזבוז הזמן היקר על אריזה וכיתובם של המעטפות, עדכון תדיר של רשימות תפוצת אנשי התעשייה, רכישת אריזות הפלסטיק הבלתי מתכלות ועוד.

את הנישה הזו בדיוק גילו חן - לי פישמן, מפיקת טלויזיה בעברה ויזמית, ועודד רהב, יזם, שהיה חלק מ- Media forest, שהקימו יחדיו את מיזם "פטיפון", המציעה פלטפורמת הפצה מקוונת להעברת סינגלים ישירות ממחשבו של האמן או חברת התקליטים, אל תיבת ניהול התוכן האישית של אנשי תעשיית התרבות, המוסיקה והרדיו בארץ.

על פי היזמים, קהל היעד הוא כמובן אמנים ומבצעים מפורסמים אך לא רק. לדבריהם גם אמנים עצמאים, חברת תקליטים ויח"צנים יכולים להפיץ לשוק סינגל בעלות, זמן ומשאבים מינימליים. ויש להם הוכחות: NMC/הד ארצי, עננה, גלגל"צ, טדי הפקות, ערוץ 10, שלום חנוך, אריק אינשטיין, יוני בלוך, אמילי קרפל, קרן פלס, גלעד כהנא, עידן רייכל, אריק ברמן ועוד, לדוגמא, כבר בפנים.

הסינגלים ממוקדי משימה- אגב, למרות שהאמן / איש יח"צ/ חברת תקליטים הם הלקוחות הישירים של פטיפון, האתר משרת למעשה לא פחות את אנשי המדיה והתקשורת. דרך האתר, הם נחשפים ועושים שימוש באופן מהיר, יעיל ומדויק בחומריו של האומן ללא כל צורך באיסוף תכנים מסורבל. "כמערכת B2B, 'פטיפון' משרתת את העוסקים במלאכת המוסיקה בלבד, בעלי הרשאת כניסה ושימוש בשירות, ואינה פתוחה לקהל הרחב", מדגישים פישמן ורהב כאשר הם במרכזו של מסע שיווק עצמי, למיזם השיווקי יוצא הדופן.

אחד הערכים הנוספים עליהם מצביעים היזמים הוא "הערך הסביבתי של השירות". לדבריהם, "להבדיל מאלבום, הרי סינגלים כמוצר פלסטי, הופכים ללא רלוונטיים בהמשך הדרך, והיתרון הממשי כרוך כאמור בשיגור הסינגל ישירות לאתר האינטרנט של החברה ממנה מורשים העיתונאים לצרוך את המידע באמצעות תיבה אישית חסויה".

יצויין כי לפטיפון אין מקבילה בישראל או בעולם והיא החברה היחידה אשר מציעה שיטה זו להפצה של סינגלים. קיימות מערכות ניהול תוכן מוסיקלי (כדוגמת itunes) ומערכות להעברת קבצי מוסיקה או תוכן אחר (סולסיק, אי- מיול), אך מערכת שמאחדת את כל אלמנטים אלו לכיוון סגור בפני הקהל הרחב – לא קיימת.