מלים: מחבר לא ידוע
לחן : מסורת יהודי מרוקו
חָסְרָה נְגִינָתִי וְשִׂמְחָתִי בְעוֹד אֶזְכּוֹר לְמִקְדָּשׁ כִּי אֲבַדְנוּהוּ אָבוֹד
חָסְרָה קְהִלַּת אֵל וְלוֹמְדֵי דַת וָדִין עַל זֹאת יְהוּדָה קוּם וְיִשְׂרָאֵל סְפוֹד
חָסְרָה וְגַם קָצְרָה יְחִידָתִי לְרוֹב אַבְדָן קְהִלּוֹתַי וְנִשְׁמְדוּ שָׁמוֹד
חָסְרָה יְדִיעָתִי בְקוֹרוֹת הַזְּמַן אֶמְאַס לְקוֹל שִׁירִים וּמָחוֹל גַּם רְקוֹד
חָסְרָה עֲצַת לוֹמְדִים לְתוּשִׁיָּה וְצַר הָרַג בְחִירֵיהֶם כְּמוֹ צֹאן וַעֲרוֹד
חָסְרָה חֲנִינַת אֵל וְרַחֲמָיו נִשְׁכְּחוּ הוּא לִי כְּמוֹ אַכְזָר וְהֵמַר לִי מְאֹד
חָסְרָה נְבוּאָה בִּי וְנִסְתָּם כָּל חָזוֹן אוּרִים וְגַם תֻּמִּים וְצֵרוּף שֵׁם בְּסוֹד
חָסְרָה עֲרֵבוּת קוֹל חַזָנִים מִזְּמוֹר מַפְטִיר וּמוּצָנִיף וְגַם פַּיְטָן לְחוֹד
חָסְרָה כְּבוֹד מַלְכוּת יְהוּדָה עַד מְלוֹךְ הָאִישׁ בְּנוֹ דָּוִד יְחַיֶּה עַם בְּסוֹד
מלים: מחבר לא ידוע
לחן: מסורת יהודי מרוקו
בְּלֵיל זֶה יִבְכָּיוּן וְיֵלִילוּ בָנַי לֵיל חָרַב בֵּיתִי וְנִשְׂרְפוּ אַרְמוֹנָי
וְכָל בֵּית יִשְׂרָאֵל יֶהְגּוּ בִיגוֹנַי יִבְכּוּ הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף יְיָ
בְּלֵיל זֶה תְּיֵלִיל מַר עֲנִיָּה נִבְדֶּלֶת וּמִבֵּית אָבִיהָ כְּהַיּוֹם נֶחְדֶּלֶת
וְעוֹרֶכֶת בָּכוֹת וְקִינִים מְיַלֶּלֶת כִּי נִשְׂרַף בֵּיתָהּ בְּלַבַּת אוֹכֶלֶת
וְיָצְאָה גַחֶלֶת וְאֵשׁ מֵאֵת יְיָ יִבְכּוּ הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף יְיָ
בְּלֵיל זֶה הֶגְלָנִי וְאֶת בֵּיתִי הֶחֱרִיב בְּתִשְׁעָה לַחֹדֶשׁ בִּשְׁעַת הַמַּעֲרִיב
אֲנִי עַל מִשְׁמַרְתִּי מִשְׁמֶרֶת יְהוֹיָרִיב וְנִכְנַס הָאוֹיֵב וְאֶת זְבָחָיו הִקְרִיב
וּבָא אֶל מִקְדָּשִׁי וְלֹא צִוָּה יְיָ יִבְכּוּ הַשְּׂרֵפָה אֲשֶׁר שָׂרַף יְיָ
מלים: מחבר לא ידוע
לחן: מסורת יהודי מרוקו
אֱלֵי עֲדָתִי וְהֵילִילִי יוֹם בּוֹ נָפַל כְּלִילִי
וַיְהִי לְאֵבֶל כִּנּוֹרִי וּלְקוֹל בּוֹכִים חֲלִילִי
וְתֵרֵדְנָה דִּמְעוֹתַי כִּי רַבּוֹת אַנְחוֹתַי:
בְּכוּ־נָא נְפָשׁוֹת עֲצוּבוֹת יוֹם פְּקֻדַּת הַחוֹבוֹת
וְעֵינַיִם זוֹבוֹת כְּאוּבוֹת זוֹרְמוּ מַיִם עָבוֹת
וּבְכָל עֵת זָכוֹר אֶזְכּוֹר יוֹם אָב מָכַר בֵּן בְּכוֹר
וּמִצְוַת שָׁמוֹר וְזָכוֹר לְאֵשֶׁת נְעוּרִים תִּזְכֹּר
הֲלָעַד תִּזְכֹּר עוֹנוֹתַי וְתִשְׁכַּח אַהֲבַת כְּלוּלוֹתַי:
מלים: מחבר לא ידוע
לחן: מסורת יהודי מרוקו
גְּרוּשִׁים מִבֵּית תַּעֲנוּגֵיהֶם עָיְפָה נַפְשִׁי מוּל הוֹרְגֵיהֶם
לִבִּי לִבִּי עַל חַלְלֵיהֶם מֵעַי מֵעַי עַל הֲרוּגֵיהֶם
אֹזֶן תִּצַּל לְנַאֲקַת חָלָל וְצַעֲקַת יוֹנֵק וּבִכְיַת עוֹלָל
יוֹם אֲשֶׁר שֻׁפַּךְ דָּמָם כַּגָּלָל וּבֵית הַתְּפִלָּה לָאָרֶץ חֻלַּל
וְסֵפֶר תּוֹרָה בְּדָם הִתְגּוֹלָל וְהָיוּ לְשַׁמָּה פְּנֵי לוֹעֲגֵיהֶן
קָהָל הוּבַר כְּכוֹכְבֵי שָׁמַיְמָה אֵיכָה נִפְזַר כְּחַרְשֵׂי אֲדָמָה
יָצְאוּ בַגּוֹלָה קֵדְמָה וְיָמָּה אֵיכָה עָבְרָה בָם חֶרֶב נְקָמָה
אֵיךְ הוּשָׂמָה גַפְנָם לְשַׁמָּה וְהִלְבִּינוּ שָׂרִיגֵיהֶם
מלים: מחבר לא ידוע
לחן: מסורת יהודי מרוקו
מתי נשמה דלה עגומה, יהיה לבבה שקט ונח
רגלי מבשר הר הלבונה, לשקוט אנחות לב נאנח
ירח אשר בו חרב דבירי, מינו דברים על הדביר
בו שח בגלות מלך גבירי, הוי מאריאל אסף גביר
אויה עלי מכתי ושברי, אוי כי אחרי דרגא תביר
אויה ליעלה, אויה ליונה, טמנו לרגלה רשת ופח
אלי וחילי אבי נדיבי, מתי תרפא לבב נכאב
עד אנה תהיה טורף כלביא, מתי תנחם אותי כאב
מתי תרחם עלי מעצבי, איכה אב שיכל בנים מאב
רפאות הגונה, אל נא רפא נא, לה אלי צורי גואל תשלח
חסדך אדוני כלתה נפשי, הן כל קוויך לא יבושו
אתה הוא מנת חלקי וכוסי, ושמך לעד הם ידרושו
תתן כתם פז עטרת ראשי, וצרה ויגון ינוסו
ודוד עבדך בראש קהילה, כסאו מהר יגדל לעד
ונחה עליו חן חן וחמלה, יתקדש שמך ויתגדל
מלים: מחבר לא ידוע
לחן: מסורת יהודי מרוקו
בּוֹרֵא עַד אָנָּה יוֹנָתְךָ בִּמְצוּדָה
תּוֹךְ פַּח הַמּוֹקֵשׁ עֲנִיָּה וּמְרוּדָה
וּבְלִי בָנֶיהָ יוֹשֶׁבֶת גַּלְמוּדָה
צוֹעֶקֶת אָבִי
מִי יִתֵּן אֵלֶיהָ אֵבֶר כַּנְּשָׁרִים
לָעוּף בִּגְבָעוֹת וּלְדַלֵּג בֶּהָרִים
לָבוֹא עִם דּוֹדָהּ אֶל תּוֹךְ הַחֲדָרִים
אָז אֶשְׁכַּח עָצְבִּי
נַחֵם עַל לִבָּהּ אֵל שׁוֹכֵן בִּמְרוֹמִים
דַּבֵּר נֶחָמָה עַל לֵב הָעֲגוּמִים
קַבֵּץ נִדָּחִים פְּזוּרִים בָּעַמִּים
וְגוֹאֵל תָּבִיא
מלים ולחן: יגל הרוש
כְּחָלִיל אֶהֱמֶה / לְיוֹנָה אֶדַּמֶּה
מָתַי מְדַמֶּה / יַהֲפוֹךְ לְחִזָּיוֹן
בְּשׁוּב אוֹיְבַי אָחוֹר / בְּשׁוּב חִשְׁקִי לָאוֹר
בְּשׁוּב קוֹל הַתּוֹר / לְהִשָּׁמַע בִּנְוֵה אַפִּרְיוֹן
עֵת אֶחְסֶה בְּצֵל עֶלְיוֹן וְנָסוּ הַצְּלָלִים
מֵעַרְבֵי נַחֲלֵי דִמְעָה אוֹרִיד כִּנּוֹרִי וְשָׁבוּ הַצְּלִילִים
יגל הרוש - נהי, שירה, עיבוד מוסיקלי
שלמה אילן קינן – שירת מקהלה
מיקס: שחר קאופמן, אולפני שהם
מאסטרינג: ארן לביא
הוקלט באולפן של שלמה אילן קינן, ירושלים תובב"א, התשף
בחסדי הבוחר בשירי זמרה
יגל הרוש
חסרה נגינתי / קינות יהודי מרוקו
Yagel Haroush
Unfinished Melody \ Lamentations of Moroccan Jews
"אפילו עני שבישראל, לא יפחות משני חלילים ומקוננת" (כתובות, ד, ד)
בימי קדם נהגו העם לקונן עם החליל, שקולו יש בו כדי להביא לבכי.
ערב ט' באב, תש"פ, בין הסגרים, התכנסנו ידיד נפשי, שלמה אילן קינן, ואני להקליט את קינות ט' באב של יהודי מרוקו. בחרנו לבצע את הקינות, לצד השירה, עם חליל ה"נהי" בלבד, שקולו סגולה לשברון הלב.
מקובל במסורת יהודי מרוקו שהקינות הינן "הכתר" של המוסיקה היהודית מרוקאית. שמעתי שכנשאל על כך פעם חכם ר' מאיר אלעזר עטיה ע"ה, אמר שיהודי מרוקו בחרו לעטר את ט' באב במנגינות היפות ביותר, מתוך אמונה שעתיד יום זה ליהפך מאבל ליום טוב. ולכן לעתיד לבוא מילות הקינות יוחלפו להודיה על פדות נפשנו, אך המנגינות יישארו ונזכה לראות אותן מתמתקות.
יהי רצון שיהפכו כל הקינות לרינות, ויתהפך לשמחה אבלנו
ליצירת קשר:
0542493061
קומוניקט מקוצר
בימי קדם נהגו העם לקונן עם החליל, שקולו יש בו כדי להביא לבכי.
ערב ט' באב, תש"פ, בין הסגרים, התכנסנו ידיד נפשי, שלמה אילן קינן, ואני להקליט את קינות ט' באב של יהודי מרוקו. בחרנו לבצע את הקינות, לצד השירה, עם חליל ה"נהי" בלבד, שקולו סגולה לשברון הלב, ובכך לחזור לצרה העתיקה של הקינה.
יהי רצון שיהפכו כל הקינות לרינות, ויתהפך לשמחה אבלנו.